Grøn omstilling

Sarah Kruse er din samarbejdspartner til rådgivning og kompetenceudvikling indenfor grøn omstilling

GRØN OMSTILLING OG BÆREDYGTIGHED

Sarah Kruse kan starte og/eller videreudvikle på din bæredygtige rejse.

Jeg formår at tilgå bæredygtighed i den grønne omstilling både på et akademisk, lavpraktisk og konkret niveau.

Desuden har jeg udviklet modeller og værktøjer, som sikrer en resultatorienteret tilgang og at alle i organisationen føler ejerskab og forstår processen.

 

MINE KOMPETENCER

Jeg har først og fremmest 12 års erfaring som selvstændig erhvervsdrivende, hvoraf 10 af dem har foregået i industrivaskeriet Kruse vask. Her startede mit arbejde med bæredygtighed i 2015, hvor målet har været at gøre Kruse Vask til landets mest bæredygtige vaskeri. Her var fokus også at motivere og rådgive kunder (hoteller og restauranter) i den bæredygtige og grønne omstilling.

I 2015 stiftede jeg Kruse Development og Nordjysk Mad og Turisme, som har til formål at udvikle og rådgive restaurationsbranchen i Nordjylland / Aalborg. Og her har jeg inden for den grønne omstilling afholdt flere projekter, opstartet indsatser og rådgivet restauranter individuelt.

Jeg har stor forståelse for og erfaring med cirkulær økonomi, bæredygtighed i hele værdikæden og miljøcertificeringer. Min styrke er at kunne bringe bæredygtighed og grøn omstilling ned på et konkret og lavpraktisk niveau.

 

Tidligere arbejde med bæredygtighed

Green Key og Svanemærket - Aalborgs restaurationsbranche

I et projekt i samarbejde med Green Key og Svanemærket, kortlagde jeg hvilke tiltag og forandringer det krævede, for at Aalborgs restaurationer kunne blive certificeret. Jeg blev oplært af Svanemærket og GreenKey selv, og ud fra dette kunne jeg rådgive restauranterne. Desuden udviklede jeg en værktøjskasse, som havde til formål at gøre det konkret og forståeligt at klargøre, dokumentere, gennemføre og vedligeholde en miljøcertificering for virksomhederne.

Cafe ministeriet

Virksomheden ville gerne tage ansvaret i forhold til samfund og miljø, men også finde løsningen til at de som restaurant/cafe kan omstille til en mere bæredygtig forretning, som også er økonomisk bæredygtig. Derfor var det dette fokus vi havde i projektet, hvor vi lavede en handlingsplan med konkrete punkter, som gavnede virksomheden markant. Jeg rådgav virksomheden gennem alle processerne og punkterne i den nye handlingsplan.

Nordjysk madfestival

I forbindelse med CoVid19 pandamien, blev Nordjysk Madfestival hårdt ramt. Der var både mulighed og behov for, at disrupte forretningsmodellen og madfestivalens koncept for at sikre dens fremtid. Her blev bæredygtighed det centrale og blev tænkt ind i hele madfestivalens værdikæde. Der blev blandt andet arbejdet med at minimere energiforbrug, opsætning af midlertidige pladser, affald, samt sikre en bæredygtig økonomi. Her rådgav jeg virksomheden gennem den nye udvikling.

Pingvin

I forbindelse med at Pingvin flyttede i nye lokaler, var der en oplagt mulighed for at vælge at implementere bæredygtige løsninger, inventar, tiltag og arbejdsgange. Her hjalp vi Pingvin med at få den rette viden, forståelse og kompetencer til at gennemføre dette. Det gjorde vi ved at kompetenceudvikle virksomheden, ved brug af Kruse Developments bæredygtighedsmodel. De blev klædt på til at træffe de rette beslutninger, blandt andet indenfor rengøring, affaldssortering, mindskning af energiforbrug og mindskning af madspild.

Cafe Spiret

Cafe Spiret ytrede behov for at kunne navigere i og forstå bæredygtighed, således at de havde kompetencerne til i fremtiden at kunne træffe de rette beslutninger for deres virksomhed. Gennem workshops med Kruse Developments bæredygtigheds model og gennem workshops med vidensdeling, gav vi dem den forståelse og de kompetencer som de manglede. Fokus var at nedbringe energiforbruget, bedre udnyttelse af ressourcer, implementering af affaldssortering, optimering af menukort og mindre madspild.

Ulla Therkelsen

Gennem netværksaktiviteter var der hos Ulla Therkelsen udsprunget et ønske om hjælp til at forstå bæredygtighed og udforme en handlingsplan for den grønne omstilling af forretningen. Her rådgav, underviste jeg ifbm. flere problemstillinger, som virksomheden havde: Hvad kræver det at være bæredygtig? Hvordan skaber vi struktur og målrettethed omkring omstillingen? Hvordan motiverer vi medarbejderne til denne omstilling? Hvordan kommunikerer vi det? Hvordan laver vi en omstilling uden at vi deeffektiviserer vores service og produktionsapparat?

Projektet endte ud med en handlingsplan, som kunne implementeres sammen med medarbejderne og hvor tiltagene kunne kommunikeres. Med udgangspunkt i Kruse Developments bæredygtighedsmodel fik vi skitseret de beslutninger og tiltag som lå på ledelsesniveau, samt de tiltag og drift forandringer som skulle forankres hos medarbejderne. i samarbejde fik vi flyttet virksomheden indenfor alle relevante områder, og de er blevet meget bevidste om deres bæredygtige profil og ambitionerne blev høje for fremtiden.

Grønne events

Som reaktion på coronakrisen, startede vi et projekt som havde til formål at skabe vækst i festivaler og events gennem bæredygtige forretningsmodeller, med fokus på at mindske ressourceforbruget, reducere affaldsmængderne, øge viden og kompetencer, skabe nye produkter, nye samarbejdsmuligheder og nye markedsføringsmuligheder i en branche som havde det svært.

Et projekt var f.eks. i samarbejde med Kirkens Korshær, og med et fokus på madspild fra madskabende virksomheder. Her udarbejdede vi en guide, som skulle være en konkret hjælp til at opstarte madspild samarbejder mellem virksomheder og Kirkens Korshær. Min rolle var at være konsulent, og hjælpe samarbejdet med at blive selvkørende.